Thursday 7 May 2015

PAVLOVA ... OH PAVLOVA...

Teks & foto : Nur Zuriatie

Pavlova produk terbaru dari Are Tiey Bakery

Assalamulaikum,


Alhamdulillah akhirnya tercapai jua hajat di hati untuk cuba resepi pavlova yang sungguh mewah rasanya. Sesiapa yang memang minat manis, memang akan jatuh cinta denga  rasa pavlova ini. Antara pencucu mulut yang agak mewah untuk dicuba. Bahagian bawah sekali pavlova ini dipaggil marinque dengan paduan rasa rapud di luar dan chewy di dalam digabungkan dengan whipping cream bersama buah-buahab segar di atasnya memang memberi perasaan cukup nikmat pada setiap gigitannya. Tidak digalakkan makan banyak sebab kuantiti gula yang agak manis. Mau kencing manis nanti.

Sebenarnya angan-angan nak mencuba buat pavlova ini sudah lama. Hampir 2 tahun lepas lagi pasang angan-angan nak buat menu pencuci mulut yang hangat diperkata ini. Resepinya lebih kurang sama bila kita buat carian dalam Google. Dalam banyak-banyak resepi, saya memilih resepi asal dari Kak Azlita. Antara blog yang saya minati.

Jom kita tengok macam mana nak buat pavlova.

PAVLOVA

Bahan-bahannya

4 biji putih telur3/4 cawan gula castor 1 sudu besar tepung jagung1 sudu teh esen vanila1 sudu teh cuka makan

Cara membuatnya
Sediakan loyang1. Alas loyang dengan baking paper. Lorek atas baking paper bulatan berdiameter  8inc untuk pavlova size besar. Saya buat bulatan kecil-kecil lebih kurang 3inc untuk mini pavlova. Terbalik kan kertas.  2. Panaskan oven dengan api bawah 170 C nanti bila dah masukkan pavlova turunkan suhu kepada 120-100C
3. Pukul putih telur dengan kelajuan maksima hingga gebu4. Masukkan gula sedikit-sedikit dan terus pukul hingga kental. Pastikan gula betul-betul hancur dalam adunan dengan merasa menggunkan hujung jari. Jika adunan licin, adunan sudah sedia untuk langkah seterusnya.5. Masukkan tepung jagung dan putar lagi.
6. Satukan esen vanila dan cuka dlm bekas kecil. Masukkan dalam adunan telur tadi dan gaul rata dengan spatula aje dengan kaedah kaup balik.
7. Letakkan adunan atas baking paper yg telah di buat bulatan tadi ratakan. Jangan terlalu tebal dan jangan terlalu nipis
8. Masukkan dalam oven dan bakar pada suhu 120-100C selama 1 jam hingga 1 jam 15 minit atau sehingga permukaan pavlova kering dan keras.
9. Tutup oven dan biarkan pavlova dalam oven dengan pintu oven direnggangkan sedikit, sehingga ia sejuk dan kering sepenuhnya

Bahan Hiasan
Non dairy Whiping Cream
Strawberry - di dadu
Kiwi - didadu
blueberry

Whiping Cream di pukul dgn kelajuan maksima hingga kental
Letakkan atas pavlova tadi
Hiaskan dengan buah-buahan segar



Seterusnya, selamat menjamu selera.

Terima kasih

Dari dapur Are Tiey Bakery


No comments:

Post a Comment