Thursday 16 April 2015

KEK HOKKAIDO

Teks : Nur Zuriatie
Gambar : Nur Zuriatie




Assalamulaikum,


Terima panggilan dari guru kelas Afiq memberitahu tentang perancangan kelas tahun 5 dan 6 akan mengadakan majlis sambutan hari lahir. Sambutan ini memang buat setiap 2 bulan sekali dan kali ini Afiq antara mereka yang disambut. Terus ligat otak berfikir apa makanan yang sesuai untuk kanak-kanak riang ini. Akhirnya saya memilih untuk membuat kek coklat keju kukus dan kek hokkaido.

Petang nya kami keluar mencari bahan sambil membeli sedikit makanan kudapan untuk dibuat beg cenderahati sempena majlis nanti. Malamnya , saya menyiapkan kedua-dua jenis kek. Alhamdulillah semua nya selesai dalam pukul 12pm.

Buat kek hokkaido ni mudah sahaja cuma perlu sedikit ketekunan bila bab handak mengasingkan kuning telur dengan putih telur. Memang perlu sedikit kepakaran dalam memecahkan telur sebab kalau yang kurang mahir, kuning telur mudah pecah ketika pecahkan telur. Sudah banyak kali duk buat kek hokkaido ini, akhirnya saya jumpa gajet menarik egg separator yang dibeli di sebuah kedai bakery di Kelantan. Alhamdulillah kerja nya lebih mudah.

Kali ini saya hendak kongsi resepi kek hokkaido ini. Resepi ini hampir sama dengan kebanyakan resepi dalam blog lain tapi ada sedikit kelaianan selepas saya mendapat sedikit tips dari pakar kek hokkaido berasal dari Kelantan. Rahsianya pada tepung yang kita guna. Jika resepi yang biasa kita jumpa di blog lain dia menggunakan tepung kek dan tepung kastda, tapi kali ini saya menggunakan tepung nova. Tepung ini mudah di dapati di bakery.

Jom kita lihat bahan dan cara membuatnya.

Cara membuat kek

Bahan - bahan

Adunan A
4 biji kuning telur gred A
118gm tepung nova
40ml susu UHT/segar
40ml minyak jagung

Adunan B
4 biji putih telur gred A
80 gm gula
secubit garam

Cara membuatnya :
1. Siapakan adunan A dahulu. Dengan menggunakan whisk, kacau adunan kuning telur hingga kembang.

2. Masukkan susu dan minyak dan digaul sebati.

3. Kemudian dimasukkan tepung sedikit demi sedikit dan dikacau hingga sebati. Ketepikan.

4. Untuk adunan B, pukul putih telur bersama gula dan garam dengan menggunakan mixer pada kelajuan tinggi  sehingga kembang berwarna putih gebu dan bertanduk. Untuk pastikan adunan maringue ini sudah cukup kembang, cuba terbalikkan mangkuk dan adunan tidak jatuh ke bawah.

5. Kemudian, ambik 1/4 bahagian dari adunan B dan di campur ke dalam adunan A. Guna kaedah kaup balik untuk pastikan adunan cukup ringan dan pastikan kek naik dengan baik selepas di bakar nanti. Sudahi menggaul dengan adunan B yang selebihnya.

6. Masukkan ke 2/3 scoop adunan ke dalam cup untuk dibakar. Bakar pada suhu 180celcius selama 15-20minit. Gunakan api bawah dahulu selama 10 minit pertama kemudian tukar pada api atas-bawah.


Cara membuat krim kastad

Bahan-bahan
70gm instant kastad
200 ml susu segar/UHT
100ml whipping krim

Cara membuat :
1. Campurkan semua bahan ke dalam mangkuk dan mix dengan menggunakan mixer pada kelajuan sederhana sehingga sebati

2. Masukkan kastad ke dalam piping bag dan picitkan ke dalam kek yang telah sejuk sehingga intinya naik ke atas. Hiaskan denga taburan buah segar dan gula ising.

sedikit tips untuk dikongsi :
- sekiranya putih telur tatp cair apabila dipukul, mungkin atas 3 sebab sahaja iaitu :
    i. telur lama
    ii. putih telu masuk air / bekas yang digunakan terdapat air
   iii. putih telur masuk kuning telur

Selamat mencuba.



kami sedia menerima tempahan kek hokkaido sempena dengan majlis hari jadi, majlis di pejabat, kenduri dan sebarang majlis.

dari dapur Are Tiey Bakery
whatsapp / call / sms : +6010-225 1943
fb : nurzuriatie 
fanpage : Are Tiey Bakery





No comments:

Post a Comment