Tuesday 31 March 2015

kisah terharu ummi pagi ini

Teks : Nur Zuriatie

selalunya iffah dan afiq dihantar ayahnya ke sekolah pagi-pagi tapi hari ini ummi yang hantar sebab ayahnya baru balik kerja lewat pagi kul 5am. Pukul 7:15am bertolak dan sampai sekolah dalam pukul 7:25. Kakak bawak beg sendiri sama-sama beriring dengan ummi yang bawakkan beg adiknya. dek kearna afiq hendak jugak ummi hantar sampai depan kelas, ummi hantar lah.Sementara kakak iffah masuk kelas sendiri aje.
siap salam dan peluk cium hantar afiq ke kelasnya, ummi patah balik ke kereta. Tak sampai separuh jalan terperasan ada bunyi kanak-kanak berlari kat belakang. rupanya kakak iffah...

dialog kakak "kakak tak salam lagi dengan ummi " .. mukanya penuh berharap dapat salam ummi sebelum kelas mula.
rupanya ummi lupa nak salam dan peluk cium dia sebelum dia masuk kelas. Alahai anak ummi, ummi minta maaf ye sayang. Moga jadi anak solehah. Amin.

Sepanjang perjalanan asyik teringatkan kakak. Mungkin sebab dia sudah cukup dewasa untuk berdikari, ummi sudah mula abaikan kakak. Mula tersedar yang sebagai ibu bapa, sentiasa ikuti perkembangan anak-anak dari yang sulong hingga yang kecik denga sama adil. Ya Allah, hanya pada-Mu ku mohon moga tanggungjawab besar ini ku mampu buat dengan sebaiknya. Amin. 

Sekolah Rendah Darul Bayan, Paka

No comments:

Post a Comment