Wednesday 22 April 2015

CREAM PUFF JEPUN YANG FENOMENA

Teks & Foto : Nur Zuriatie


Assalamulaikum

Akhirnya ada juga sedikit masa untuk saya menyelit untuk mencoret sedikit dalam blog kesayangan ini. Seminggu ini agak kesibukan dek mengejar tempahan dari sahabat yang teruja dengan produk terbaru kami Are Tiey Bakery iaitu Cream Puff Jepun atau ada yang memanggil desert ini dengan panggilan J-POP. Memang fenomena betul. Idea asal bermula bila melihat seorag sahabat baker yang mencuba membuat cream puff ini dan ia mendapat sambutan hebat. Dek kerana keiginan hendak merasa puff ini ditambah pula dengan bentuk puffnya yang cukup menarik, saya teruja untuk mencuba.

Alhamdulillah cubaan pertama saya agak menjadi. Biarpun ada sedikit yang kurang naik tapi rasanya memang cukup luar biasa. Patut lah kuih ini begitu mendapat sambutan.
Fresh keluar dari oven

Tempahan yang berjaya disiapkan. Alhamdulillah

Puff yang sedia untuk dihantar

Untuk membuatnya memang perlu kesabaran dan sedikit skill terutama dalam mempipe bunga puff untuk menghasilkan puff yang kembang naik tinggi. Bila sudah kerap mempipe, alhamdulillah hasilnya makin cantik. Teruja sangat bila tengok puff yang cantik merekah dan gebu lembut ini. Kebanyakan mereka yang sudah mencuba puff ini memberi maklumbalas bagus. Ada yang repeat order sampai 3 hari berturut-turut pun ada. 

Saya menggunakan resepi dari blog Pn Azlita . InsyaAllah memang jadi. 

Kalau ada yang agak malas nak menggodek resepi, boleh tempah sahaja. 

SMS/Whatsapp / Telegram : +6010-225 1943
FB Fanpage : Are Tiey Bakery




No comments:

Post a Comment