Friday 10 April 2015

Teks : Nur Zuriatie
Gambar : Nur Zuriatie

Assalamulaikum,

Entri ke III ini, saya nak kongsi perjalanan kami seharian di pulau perhentian ni di hari ke 2 dan 3. Di awal pagi saya dan si kecik serta kakak Iffah ronda-ronda kawasan pulau. Nak merasa suasana di awal pagi ketika matahri terbit. Sempat tinjau pokok dengan buahnya yang bentuk agak pelik. Sampai sekarang kitaorg tak tahu apa nama pokok ni tapi buahnya agak mearik bentuk nya. Ataupun kami yang jakun sebab tak kenal nama pokok ini. hehehe.

Inilah buahnya

Selepas sarapan, kami bermain air pantai lagi. Kakak nya pula ayahnya tanam dalam pasir pantai. Suka sangat adik-adiknya duk tengok kakaknya tidur dalam pasir. Sambil duk layan si kecik main air di tepian, sempat juga duk terpandang ikan-ikan kecil duk berenang di tepi tempat kami mandi. Rasa nak tangkap dengan tangan gitu je.

Dekat 2-3 jam juga kami berendam lepas tu kami masuk bilik dan berehat. Lepas makan tengah hari, kami menunggu bot untuk island hopping pula. Untuk yang tak tahu apa dia island hopping ni, dia adalan pusing-pusing pulau sekitar sini dengan bot. Pemandu bot akan tinggalkan kita dalam 30 minit untuk kita pusing kawasan dan mandi-manda sebelum menyambung perjalanan ke pulau-pulau lain. Untuk pengetahuan semua, di sini banyak lagi nama pulau-pulau lain seperti Pulau Pasir Panjang, Pulau Romantik, Pulau Kecil dll. Kami singgah juga di pekan Pulau Perhentian di mana ada terdapat kebanyakan kemudahan asas seperti sekolah rendah (sekolah menengah dlm penbinaa), masjid (baru sahaja siap 2 minggu dari masa kami sampai situ), pasar, balai polis, klinik dsb.

Menaiki bot untuk island hopping

Jika yang muda-muda boleh naik ke atas bukit dan tengok kincir angin di Pulau Pasir Panjang untuk ambil gambar dan tengok pemandangan ketika matahari terbenanm. Subhanallah.sungguh cantik. Antara pulau yang paling menarik perhatian kami ialah Pulau Romantik. Pasir nya lebih halus dari pantai lain. Di tepi pantainya ada di gantung karang laut (coral) yang cukup romantik. Airnya pun lagi jernih. Sayangnya kami singgah sekejap jer sekadar untuk ambil gambar. Habis senja kami sampai ke chalet kami.

Di pekan pulau perhentian

Perhentian terakhir kami di Pulau Kecik. Memang happening sungguh bila sepanjang kita menyusur pantai, diiringi dengan muzik yang kuat dari speaker besar. Untuk golongan muda sesuai sangat.

Salah satu pemandangan dari Pulau Pasir Panjang
Di Pulau Romantik. kelihatan matahari sedang terbenam
Nampak tak coral yang tergantung di pokok tu. Romantik betul.
Malamnya, kami dihidang dengan makanan bbq dan kami berehat awal.

Esok pagi seperti biasa, kami mandi pulau untuk kali terakhir. Pukul 11pm, kami bertolak pulang ke tanah besar.
Bermain pasir sampai puas sebelum bertolak balik
Konklusinya, pengalaman kami ke pulau ini sungguh menyeronokkan dan akan kami rindukan suasana nya. Jauh berbeza dengan kita yang berada di darat. Kenderaan asasnya bot dan segalanya serba serbi terhad. Harga barangan agak mahal dan kebanyakan yang ada keperluan asas sahaja. Kami cuba cari selipar jepun anak yang no 3 Iman , memang takde jual. Untuk peringatan, pastikan segala keperluan asas di bawa dibawa cukup lengkap dan baik.

Moga diberi kesempatan dan rezeki lagi untuk merasai suasana pulau sebegini. Mungkin di pulau yang lain pula. Jemputlah ke pulau perhentian kerana anda akan dapat suasana berbeza dari pulau lain.